20
Nisan
2025
Pazar
ANASAYFA

Aleviler oy vermezse CHP baraja takılır!

Cem Vakfı Başkanı Prof. İzzetttin Doğan, Mine Şenocaklı'nın sorularını yanıtladı

Aleviler, her seçim arifesinde hatırlanır, vaatler verilir, sonra unutulur. Zira öyle bir etkileri vardır ki sandıkta, tüm dengeleri değiştirir. Yıllarca CHP’ye verdikleri oylar yön değiştirince, Türk siyasal hayatında pek çok şey değişmedi mi? Cem Vakfı Başkanı Prof. İzzetttin Doğan, değiştiğini söylüyor ve iddialı konuşuyor: “CHP’nin barajın altında kalıp kalmamasına Aleviler karar verir!”

Siz hep AKP’yi birilerinin iktidara taşıdığından bahsediyorsunuz. Kim onlar?

Bir kere Amerikalılar var. Kabul edelim ki, Kemal Derviş tarafından DSP’nin ikiye bölünmüş olması nedir? Derviş, aynen fareli köyün kavalcısı rolünü üstlendi. Bu, düşündüğünü söyleyen yurttaşların gözünden nasıl kaçtı hayret ediyorum. Geldi ve partiyi ikiye böldü. Önce, ’Ben yeni kurulacak partinin içinde olacağım’ dedi. İsmail Cem’in kansere yakalanması böyle bir oyuna geldiğini hissettiği içindir diye düşünüyorum. Hüsamettin Özkan’ı, Ecevit’in en yakınındaki adamları çekti ve sonra hepsini sipsivri, kendi başlarına yarı yolda bıraktı. ’Ben gelmiyorum’ dedi. Hem DSP’yi sıfırlattı hem de yeni kurulan partiyi...

Ama seçimlerden sonra, ’Eğer CHP’den aday olmasaydım Atatürk’ün kurduğu parti barajı aşamayabilirdi’ demişti Derviş. Sebep bu olamaz mı?

Olamaz, o haddini aşmış, CHP’nin barajın altında kalıp kalmamasına Aleviler karar verir. CHP, Aleviler oy vermediği zaman barajın altında kalır, onun denemesi 1999 seçimlerinde yapıldı zaten. Derviş’in CHP’ye girip girmemesiyle ilgili değildir baraj sorunu, Aleviler’in Cumhuriyet Halk Partisi’ne biçtiği rolle ilgilidir. Eğer Atatürk’ün partisi olarak, yurttaşları arasında ayrım yapmadan eşitliği sağlayabilirse, Aleviler de oylarını esirgemezler CHP’den. Bu, 1965’ten sonra hep böyledir... CHP’nin son seçimde Sünni kesimden aldığı oy oranı sadece yüzde 8-9 oranında. Yani Sünni kesimden çok oy alamıyor. Parti yöneticileri oturup bunu düşünmeliler.

Siz son seçimlerde ’Eğer bir parti laikliği tartışmaya açıyorsa bizim oyumuz ona gitmez’ demiş ve bunun için de dört adres göstermiştiniz: CHP, MHP, Genç Parti ve Yaşar Nuri Öztürk’ün Halkın Yükselişi Partisi...

Doğru, kendimle tutarlıyımdır. Çelişkiye düşmem, çünkü düşünerek söylerim. Laikliği tartışmaya açan siyasi partilere biz oy vermeyiz. Çünkü Aleviler için laiklik, aynı zamanda kendi inançlarını özgürce yaşayabilmek meselesidir. O açıdan çok önemlidir ve laikliği savunmayan partilere de Aleviler sıcak bakmaz, oy vermez.

MHP ALEVİLER’DEN BÜYÜK OY ALDI AMA HAK ETMEDİ

Peki bugün bir erken seçim olsa, yine MHP’yi işaret eder misiniz?
MHP, bu son seçimde hem Ege’de, hem İstanbul gibi büyük şehirlerde önemli ölçüde oy aldı Aleviler’den... Ama bu oyları haketmediler. Niye haketmiyorlar biliyor musunuz? MHP, milliyetçi bir parti görünümünde ya da öyle savunuyor kendini. Ama analizini yaptığınız zaman milliyetçi bir parti değil. Sözde milliyetçi bir parti MHP. Arap değerlerini savunan bir parti nasıl bir Türk miliyetçisi oluyor, onu anlamakta da, yorumlamakta da zorlanıyorum. MHP, Türk değerlerini savunmuyor. O da tıpkı AKP gibi şekilci İslamı savunuyor.

Türban konusunda MHP’nin AKP’ye tuzak kurduğunu öne sürenler var... Bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Hayır, fantezi o. Öyle bir şey yok. Biliyoruz ki Sayın Gül’ün Cumhurbaşkanlığı Türkiye’de siyasal yaşamı etkilemiştir, dengeleri değiştirmiştir. Dengeleri niye değiştirdi? Çünkü uzlaşma ihtiyacını hissetmedi seçimi kazanan parti. Oysa halkın genel isteği neydi? Sayın Başbakan’ın seçim gecesi halkın önüne çıkıp gayet isabetle söylediği neydi? ’Uzlaşmayla aday belirleyeceğiz’ dedi ama daha ilk adımda yalan söyledi. Böyle bir ülke düşünebilir misiniz Batı’da? Bir siyasetçi halkın önüne çıkıp yalan söyleyecek, bir daha seçilecek. Mümkün mü? Siyasi yaşamı sona erer. Ama Türkiye tuhaf bir ülke. Bizde demokrasi daha emekleme döneminde. Niye? Çünkü vatandaşın demokrasi ile ilgili bilinci fevkalade zayıf, o günlük çıkarlarına bakıyor.

DENİZ BAYKAL’LA ÇANKAYA’DA CEMEVİ TEMELİ ATTIK

Peki geçen seçimlerde neden CHP’yi tek adres olarak göstermediniz?

Çünkü Alevilerle ilgili, Alevilerin anayasal haklarıyla ilgili hiç bir savunma yapmıyorlar. Kamuoyunun önüne çıkıp demiyorlar ki, ‘Alevilerin hakları şunlardır, onlar da paylarını almalıdır.’ Yani eşitliği savunmuyor CHP. Eşitliği savunmayan bir sosyal demokrat parti olabilir mi? CHP’nin en büyük noksanlığı oydu. Şimdi yeni bir açılım yapmaya başladılar. Mesela geçenlerde Sayın Baykal’la beraber bir cemevinin temelini attık Çankaya’da. Doğrusu, nasıl gelişecek, onu da izliyorum tabii. Sayın Baykal’ın eski yanlışlarını tekrarlamayacağını ümit ediyorum. Yani bunun Aleviler’in haklarını almaları için samimi bir yaklaşım olduğunu, bir mücadeleye başlangıç olduğunu düşünüyorum. Aksi takdirde siyaset bilimi diye bir bilim varsa, önümüzdeki dönem içerisinde siyasetin ayrışmaya başladığına tanık olursunuz. Bu da ne demektir? Yeni partiler kurulabilir Türkiye’de.

CHP’nin miyadını doldurduğunu söyleyenler var?

Yok, miyadını doldurmasını kimse istemez. Çünkü tarihsel bir kimliği var, o kimliğin daha da güçlenmesi için herkes çaba göstermeli. Laikliği savunanlar için söylüyorum bunu, tabii bunu savunurken de büyük sorumluluk parti yöneticilerine düşüyor. Artık CHP’yi daha demokratik bir yapıya kavuşturmaları lazım. Aşağıdakileri hor görmemeli, onlardan korkmamalı, çekinmemeliler. ‘Bunlar partiyi ele geçirirler, işgal ederler’ diye... ‘Partiyi küçük bir grupla götürelim ve o grubu da yetkilerle donatalım’ dememeliler. Demokrasiyi partiye de taşımalılar. Eğer çok daha büyük kitleler partiye girip söz sahibi olmak istiyorlarsa buna da saygı duyulmalıdır.

Peki ama Aleviler’in niye bir partisi yok?

Bunu bana dünyanın her yerinden soruyorlar. ‘Aleviler bu kadar kalabalık, niye partiniz yok?’ diye... Ben her seçimden önce şunu söylüyorum; siyasi partilerin Alevileri samimiyetle kucakladıkları oranda, Alevilerin kendi partilerini kurmaya gerek yok, ihtiyaç da yok. Çünkü bu birtakım ayrışmaları tetikleyebilir. Büyük güçler bu tür ayrımlardan istifade etmeye kalkabilir. Bu da ülkenin istikrarı için uygun olmayabilir. Ama siyasi partiler sürekli Alevileri iterlerse, onları bir araç gibi, oy deposu gibi kullanırlarsa hiç şüpheniz olmasın bir parti kurulacaktır. İlle de Aleviliği savunan bir parti değil ama Aleviliğin önderliğini yapacağı bir siyasi hareket ortaya çıkacaktır.

Bu dönemde çıkabilir mi?

Daha bekliyoruz.

Sizin böyle bir çabanız var mı peki?

Yok ama o çabayı gösterenlere destek veririm. Eğer siyasi partiler Alevilere haklarını almaları için gerekli desteği vermezlerse, gerekli çabayı göstermezlerse, yeni bir partinin kurulması çalışmalarını yapanlara destek vermek yanlış olmaz ama bugün o şartlar yok. Bugün CHP, cemevi temeli atabiliyor, kendisine bağlı belediyelerde ‘Cemevlerine arsa tahsisi için yardımcı olun’ diye talimatlar veriliyor. AKP’yi ise kararsız görüyorum. Yerel seçim öncesi bir çıkış yapacaklar ama bunda samimi olmadıkları Reha Çamuroğlu’nun istifasıyla belgelenmiş oldu artık.

ALEVİLER’DEN AKP’YE DE EPEYCE OY GİTMİŞTİR

Aleviler’den AKP’ye de oy gitmiş midir?

Evet, epeyce oy gitmiştir. Nasıl gitmiştir? Aleviler de sütten çıkmış ak kaşık değil, onlar da bu ülkenin bir yurttaşıdır. Ülkenin Sünnisi, Şafisi neyse, Hıristiyanı, Musevisi neyse, Alevisi de odur. Birtakım çıkarlar, birtakım bahşişler karşılığında oy vermiş olabilirler.

Reha Çamuroğlu’nun etkisi olmuş mudur?

Hayır, Reha Çamuroğlu’nun halk içerisinde öyle tanınmışlığı falan yoktur.

MİNE ŞENOCAKLI
Yayın Tarihi : 16 Haziran 2008 Pazartesi 08:42:45


Bu haber hakkında yorum yazmak ister misiniz?
Yorumlarınız
tata IP: 212.174.165.xxx Tarih : 16.06.2008 11:07:03

akp ye giden oy çıkar için bahşiş için diğer partilere giden oy normal sizin parmak yönünüzde. afferim tespitleriniz mükemmel.çok inandırıcı.


zeynel zor IP: 88.238.103.xxx Tarih : 16.06.2008 11:32:39

sayın izettin doğan kendini alevilerin üstünde bir yönlendiren dahi gibi görüyor kendisi alevilere ne kadar hizmet ettiği ortada alevi iradesını ne şekilde seçim süreçlerinde peşkeş çektiğini hep gördük bugünde yine ülkenin girdiği seçim sürecinde rol almaya çalışıyor sayın izettin bey ben bir alevi olarak ben etnik haklar değil tam demokratik inancını kimliğini sosyal farklılığını özgürce yaşamayı sürdürebilecek çözümler üretin o zaman benim haklarımı savunduğunu düşünürüm fetulah gülen den farklı o zaman olursunuz


mehmet IP: 85.98.103.xxx Tarih : 16.06.2008 21:42:53

Ben bir sünni olarak yapılan bu konuşmayı saçma buluyorum.sebebi sonuçta bu ülkede yaşayan ve tc kimliği taşıyan kim olursa olsun alevisi sünnisi kürdü lazı cerkezi sonuçta tc vatandaşıysa ve herkesin secme ve secilme yasası varsa bu ülkede bilmem neyin başkanı cıkpta sünniler bu partiye gidecek aleviler şu partiye gidecek bilmem şunlar şuraya gidecek demesi hiç hoş bişey değil.burası demokratik bir ülke hiç kimse hiç kimseye karışamaz sadece yazık diyorum bu kişiye ve alevi toplumu adına da üzülüyorum...


Tayfun YILDIRIM IP: 78.163.118.xxx Tarih : 17.06.2008 23:16:41

Dede bırak Aleviyi Sunniyi sen memlekete bak...Herkese görev düşüyor bu vatanı seven herkese ve Aleviler bu vatanın öp öz evladı ve öp öz Türk ler...Ve tabi ki Cumhuriyeti korumak uğruna CHP ye oy verecekler,Yavuz un zulmü tekrarlanmasın-Maraş-Çorum-Sivas lar tekrar yaşanmasın...


mrtcn IP: 85.103.182.xxx Tarih : 16.06.2008 15:57:18

bu kimki biz alevilerin önderi sanıyo kendini ya.daha bugünkü gazetelerin birinde fetullah gülen' e verdiği destek yazılmış.ne biçim bu adam ya.biz alevilerin hepsi son derece dürüst,hoşgörülü,bilgilidir,atatürkçü,laiktir ama bu adama tek bir tanım yapılabilir alevi yobaz...


Burak Bektaş IP: 85.101.242.xxx Tarih : 16.06.2008 13:13:02

Resmen alevilere hakaret ediyor.Bahşiş karşılığında oy vermişmiş...Peki sen ne karşılığında chp'ye oy topladın bahşiş mi? Herkes hür iradesinde özgürdür istediği partiye oy kullanır ve istediği inanca sahip olabilir.Senin ve senin gibilerde ancak oy avcılığı yaparlar ve bir kesime mensup insanların beynini bulandırarak belli partiye yaranmaya çalışırlar.Sen kimsin ki oylarınızı şuna ya da buna vereceksiniz diye dikta eder gibi açıklamalarda bulunuyorsun,sanane milletin oyundan____


oviraptor IP: 88.245.234.xxx Tarih : 16.06.2008 20:11:05

aleviside aynı sunnisi de hanbeliside siiside demokrasi ile alakaları yok eski düzen şeyhlik dervişlik dedelik sisteminden hangi millete hayır gelmiş baksana birde fetullah türkiyeye gelsin demiş gelsin ... eğer memleket sizin oylarınızla kurtulacaksa batsın türkiyede sol partiler baştayken bütün aleviler ayakta değilmi idi hergün bağcılarda olay olmuyormu idi şimdi akp sizi mengeneye bağlamış suyunuzu sıkıyo da gıkınız çıkmıyor birde chp ye oy atmayız diyonuz zaten chp ye ve sol partilere en büyük ihaneti siz yaptınız rahat durmadınızki bütün sol terör örgütleri sizden çıkıyor rahat dursaydınız millet akp ye yanaşmazdı bu güne gelmezdik


Erol Gökmen IP: 85.108.232.xxx Tarih : 17.06.2008 15:18:26

Sn.Hocam Vura vura CHP.de hal kalmaması gerekirken iyi dayanıyor.Sn.Baykal'ın içerde ve dışarda ve parti içinde amma dostları varmış !.OY vermezseniz böyle devam edersiniz.Sizde AB.ye OY verin.


şerafettin ZENGİN IP: 88.233.100.xxx Tarih : 17.06.2008 14:32:05

öncelikle herkesin yorumunu saygıyla karşılıyorum,herkesin yorumu kendini baglar.Ben fazla yorum yapmayacagım sadece tarihimizde söylenen veyazılanları aktarma geregini hissettim.BİZ BULALIM BİZE İYİ BAKACAK,YOK SA BİZİ EL KANDIRIP SOYACAK EN SONUNDA GIRTLAGINA ÇIKACAK,BİR GÜN SENDE AZACAKSIN SENDE. bu sözler tarih te şimdiki hayatımız da da gerçeklerin aynasıdır.tüm insanlarımza sesleniyorum BU VATAN BİZİM BU MİLLET BİZİM.FARKLILIKLAR ZENGİNLİKTİR,MİLLET OLARAK BİZİM BİZDEN BAŞKA DOSTUMUZ YOK. ANLAYIN ARTIK .HERKESE SAYGILARIMLA, GELİN CANLAR BİR OLALIM..


Ferhat TURGUT IP: 88.252.157.xxx Tarih : 17.06.2008 19:10:39

Hepimizde bir şeylerin profu olmak isteriz Çünkü o bi hamledir ilerlemedir.Ancak prof.Yaşar Nuri ve Cem Başkanı Sayın Prof İzzettin gibi olmak istemeyiz....Sanırım yaş ilerledikçe ve tıpta SENİLİTE denilen yaşlılık yada yaşlanma bunların beyin fonksiyonlarını göçertmiş profluk gitmiş bi takım belgelerde varlıklarını sürdürmekte...Şunu bilmek gerkiyorki aleviler ve sünniler ayrı gemilere binmeyecek bu ülkede kader birliği yapmaya devam edecek ve aynı gemiyi kardeşçe paylaşmaya devam edecektir.Alevilerle sünniler arasında yanlış anlaşılmalar: bi birlerini tanımları, alış veriş yapmaları düğünde matemde bi birlerini sormaları ve yalnız bırakmamaları sonucunda aşılacaktır.Bu ülkede ayrımcılık peşinde koşan bu bakar görmezlere IRAK'ın halini göstermek lazım böyle düşünenlerin mezhepsel ayrımı yüzünden nasıl bi birlerini vurduklarını görmek için....bize lazım olan öncelik parti veya mezhep değildir devlettir devlet...Devleti ise birlik beraberlik kurtarır...Herkese selam..


ali veli can IP: 88.247.80.xxx Tarih : 16.06.2008 13:27:11

Evet doğru söylüyor oy vermezlerse barajı aşamaz: Kerhen diyor ki sayın dede,adına Chp denen(halkı ayrıştırıp bölen parçalayan darbe anayasalarına biat eden sahte demokrat sahte atatürkçü inönünün politikalarını devem ettiren ekonomik sosyal siyasal hiç bir projesi olmayan) denen partiyi milletin başına sardıran bu dedenin müritleri.


Gökhan IP: 85.100.156.xxx Tarih : 16.06.2008 12:16:02

İnançla siyaseti ne diye karıştırırsınız bilmem.Önemli olan vatan milletin selameti.Hep yapılan terbiyesizlik bunlar.Yok şu tarikat buna oy verecek, bu mezhep buraya atacak.Çirkin hesaplar bunlar.Herkesin kendi aklı var,niye sürü gibi harket edilsin ki?Amaç,Atatürk ilkelerine gerçekten bağlı ulusal kalkınmayı ön planda tutan bir zihniyetin iktidara gelip devrimlerin devamı ve rejimin bekası için çalışmasıdır.Başka açıklama veya hedef olamaz.Eğer taraflaşma olacaksa bu eksende olacak,ya tam bağımsız ulusal nitelikte bir zihniyet ya da sömürü ve zillet.Herkes tarafını buna göre seçmeli,dini inancına göre değil....