İlhan USMANBAŞ (1921- )
Besteci. Galatasaray Lisesi’nden sonra Ankara devlet Konservatuarı’nda Ferit Alnar ve Adnen saygun’un öğrencisi oldu. Fullbright Bursu ile Amerika’ya gitti (1951). Öğrenimini Bennington’da Luigi Dallapiccola yanında sürdürdü. 1958’de Rockefeller bursuyla ikinci kez Amerika’ya gitti.
Milton Rabbit ile çalıştı. Yurda dönüşte (1949), Devlet Konservatuarı’nda öğretmenliğe başladı. Türkiye’deki çağdaş müziğin ileri sistemlerinin başlıca uygulayıcılarındandır. Yeni-klasik yoldaki ilk yapıtlarında, Bartok, Stravinski ve Hindemith etkileri görülür.
Daha sonraki yapıtlarında Yenakis ve Boulez’in müzikte dizisellik çıkmazını aşmak için olasılık hesaplarına dayanan, bir anlamda çalana özgürlük sağlayan yöntemlerini benimsedi. Bu anlayışın en belirgin uygulamalarını “Raslamsal” IV, V, VI (1968), “Biçim/sizler” I, II, II (1968) “Kaynak” (1968) adlı yapıtlarında gösterdi.
Başlıca yapıtları:
Keman Konçertosu (1947),
Senfoni (1948),
Üç Müzikli Şiir (1952),
Salvadır Dali’den Üç Resim (1952-1955),
Beş Çalışma (1953-1956),
Şiirli Müzik (1958),
Bale İçin Müzik (1968),
Özgürlükler (1970),
Bakışsız Bir Kedi Kara (1970),
Şenlikname (1970).